VASEP cho biết, hiện mức phí xếp dỡ tại cảng (THC) là trên 75 USD/container 20 feet và từ 120-150 USD/container 40 feet được áp dụng cho tất cả các lô hàng xuất bằng container đến bất kỳ nước nào tùy theo từng hãng tàu. Trên thực tế, mức thu loại phí này có sự chênh lệch lớn giữa các hàng tàu, cụ thể như hãng tàu SGN Spic Line thu 82 USD/20 feet và 125 USD/40 feet, nhưng các hãng tàu K Line, Han Jin bắt phải đóng tới 90,20 USD/20 feet và 137,50 USD/40 feet. Ngoài ra, các hãng tàu còn áp dụng thêm các khoản thu khác như: Phí kẹp chì (seal) với mức 4-8 USD tùy theo từng hãng tàu và chỉ được áp dụng từ năm 2009; Phí cân bằng container (CIC) với mức 60 USD cho một container 40 feet. Đây là loại phí mà nhiều doanh nghiệp cho rằng rất vô lý, bởi phí này phát sinh do nguyên nhân hàng nhập khẩu nhiều hơn hàng xuất khẩu nên các hãng tàu phải xuất container rỗng.<br><br>Ngày càng có nhiều khoản phí mới phát sinh trong khâu vận chuyển hàng hóa một cách khó hiểu nhưng buộc các doanh nghiệp phải chịu. Đối với các lô hàng đi Mỹ, các hãng tàu thường xuyên áp dụng mức tăng từ 300 USD/20 feet hoặc 400 USD/40 feet khi đến “cao điểm” xuất khẩu hay còn gọi là phí mùa vụ (PSS). Rồi phí tăng chung (GRI) với mức thông thường từ 300-500 USD/container hàng, cùng với các loại phí khác như phí lưu kho, lưu bãi, phí xăng dầu (EBS), phí khai báo tự động (AMS), nâng hạ container, phí khai hải quan điện tử (ENS)... với mức thu khác nhau giữa các hãng tàu.<br><br>Với các khoản phí được các hãng tàu thu như trên, mỗi năm các doanh nghiệp xuất khẩu thủy sản Việt Nam phải trả tới hàng triệu USD cho chi phí bốc dỡ hàng hóa tại cảng, và các chi phí này ngày càng gia tăng gây nhiều khó khăn cho doanh nghiệp xuất khẩu thủy sản trong sự canh tranh với các nhà sản xuất khác trên thế giới. Do đó, VASEP cho rằng, cần có sự thống nhất trong cách thu phí và mức phí giữa các hãng tàu, tạo ra sự minh bạch và cụ thể theo một khung giá nhất định, đồng thời cần có sự vào cuộc của các cơ quan chức năng để xem xét các mức phí của các hãng tàu để doanh nghiệp đỡ khó khăn trong thời buổi cạnh tranh gay gắt này. <br>
(seafood.vasep .com.vn) The return of Donald Trump to the White House for a second term will bring significant impacts on Vietnam, particularly its pangasius export sector. Trump's economic policies, such as raising import tariffs, reducing corporate income taxes, and attracting foreign direct investment (FDI) back to the US, are expected to directly influence various industries in Vietnam.
(seafood.vasep.com.vn) The UAE ranked 16th among importers of Vietnamese shrimp from 2018 to 2022, accounting for approximately 0.5% of Vietnam's total shrimp export value. Annually, Vietnam exported around US$20 million worth of shrimp to this market.
(seafood.vasep.com.vn) The company also announced that its farms are well-prepared and will begin stocking in mid-November when the weather conditions are favorable.
(seafood.vasep.com.vn) To maximize natural advantages and increase the value of local aquatic products, Ca Mau province is promoting the ecological shrimp farming model under mangrove forests. This model not only brings high profits to people thanks to businesses committing to purchasing products at prices 10-20% higher than the market price but also aims for sustainable development and environmental friendliness.
(seafood.vasep.com.vn) The Comprehensive Economic Partnership Agreement (CEPA) between Vietnam and the United Arab Emirates (UAE) was signed after just over a year of negotiations. With high demand for premium seafood in the UAE, particularly for shrimp and tuna products, Vietnam’s tuna industry is expected to gain increased export opportunities and higher product value thanks to the preferential terms of the CEPA.
(seafood.vasep.com.vn) In October 2024, seafood exports from Vietnam are estimated to exceed $1 billion, marking a 28% increase compared to the same period last year. This achievement signifies the first return to the $1 billion milestone in 27 months, since June 2022, providing a significant boost for Vietnamese seafood enterprises.
(seafood.vasep.com.vn) Under the theme "Dong Thap Pangasius: Green Journey - Green Value," the Dong Thap Pangasius Festival 2024 will take place over two days, November 16th and 17th, at Vo Nguyen Giap Square in Hong Ngu City.
(seafood.vasep.com.vn) The Department of Agriculture and Rural Development of Kien Giang has announced a plan to stabilize the biosafety rice-shrimp production area at 117,340 hectares by 2030.
(seafood.vasep.com.vn) According to the Department of Fisheries in Ca Mau, the total aquatic product output in the region is estimated at 536,140 tons as of October 17, achieving 82.23% of the annual plan and marking a 1.74% increase compared to the same period last year. Within this total, shrimp production stands at 208,495 tons, reaching 82.41% of the planned target and showing a 2.23% increase year-over-year.
(seafood.vasep.com.vn) According to data from Vietnam Customs, pangasius exports to Iraq have surged significantly in the first nine months of 2024, marking the highest levels seen in three years. This upward trend has positioned Iraq as a key market for Vietnamese pangasius, even surpassing Iran, traditionally regarded as a gateway for trade between Vietnam and the Middle East.
VASEP - HIỆP HỘI CHẾ BIẾN VÀ XUẤT KHẨU THỦY SẢN VIỆT NAM
Chịu trách nhiệm: Ông Nguyễn Hoài Nam - Phó Tổng thư ký Hiệp hội
Đơn vị vận hành trang tin điện tử: Trung tâm VASEP.PRO
Trưởng Ban Biên tập: Bà Phùng Thị Kim Thu
Giấy phép hoạt động Trang thông tin điện tử tổng hợp số 138/GP-TTĐT, ngày 01/10/2013 của Bộ Thông tin và Truyền thông
Tel: (+84 24) 3.7715055 – (ext.203); email: kimthu@vasep.com.vn
Trụ sở: Số 7 đường Nguyễn Quý Cảnh, Phường An Phú, Quận 2, Tp.Hồ Chí Minh
Tel: (+84) 28.628.10430 - Fax: (+84) 28.628.10437 - Email: vasephcm@vasep.com.vn
VPĐD: số 10, Nguyễn Công Hoan, Ngọc Khánh, Ba Đình, Hà Nội
Tel: (+84 24) 3.7715055 - Fax: (+84 24) 37715084 - Email: vasephn@vasep.com.vn